Kommer jeg nogensinde til at sove trygt om natten igen?

Modstand er med til at gøre iværksætteri fedt. Nogle gange kan bumpene på vejen til succes dog være så store, at de får iværksætteren til at stoppe op og genoverveje, hvorvidt iværksætter-eventyret er lykken og den rette vej at gå. Det skete for mig for nyligt.

Forestil dig, at du knokler benhårdt på et projekt i halvandet år uden at mærke noget nævneværdigt økonomisk afkast.

Efter halvandet års tid begynder der endelig at ske noget. Det, der startede som en abstrakt idé, er blevet til et stort website, som 35.000 mennesker månedligt besøger, og en decideret forretning. Den daglige indtjening er endnu ikke enorm, men det overlever du, for du føler, at din forestilling om projektets potentiale verificeres mere og mere for hver dag, der går.

Selvom du slet, slet ikke føler, at du er i mål endnu, klapper du dig selv på skulderen, finder for første gang i lang, lang tid en smule indre ro og går i seng med et smil på læben, for du er nu nået så langt, at du ikke længere tvivler på, hvorvidt det her kan blive din levevej. Det kan det.

Dagen efter står du op. Alt er, som det plejer. Kæresten er smågnaven ved morgenbordet, men liver lidt op efter en portion cornflakes. Du kysser hende og din overfriske søn på panden og trasker op på dit hjemmekontor.

Her følger du den rutine, du har fulgt det seneste års tid. Du tænder computeren og for god ordens skyld vil du lige se, hvor mange besøgende du har haft i løbet af natten. Dit hjerte springer et slag over, da tallet er foruroligende lavt – faktisk tæt på 0 – men du går endnu ikke i panik. Du slår det hen med, at det kan være en fejl i din dataplatform.

Herefter tjekker du din ranktracker, hvor du kan se dine placeringer på Google – dem, som er altafgørende for din trafik og omsætning – og så rammer panikken. Røde nedadgående pile fylder hele skærmen. Alle dine fine placeringer er taget fra dig – og dermed også potentielt dit levebrød og din drøm. Alt sammen i løbet af en enkelt nat.

Med hjertebanken, frustration bankende rundt i kroppen samt en god portion sørgmodighed stirrer du apatisk ind i skærmen, mens du tænker, at det må være en ond drøm. Det kan ganske enkelt ikke passe. Du har gjort alt efter bogen – hvorfor sker det her!?

Ovenstående skete for mig og min forretningsmakker for omkring tre måneder siden, og det fik os så sandelig til at stoppe og overveje, om vi havde nerverne til at være en del af den branche, vi har valgt.

Vi er en iværksætter-virksomhed, der driver en række hjemmesider med affiliate-marketing som forretningsmodel og søgemaskineoptimering – også kaldet SEO – som omdrejningspunkt. Vores største side er Babyhelp.dk, som i dag har små 40.000 besøgende månedligt, og det er lige nøjagtig denne side, som spillede hovedrollen i scenariet ovenfor.

Er SEO et skrøbeligt fundament?

SEO går i al sin enkelthed ud på at please Googles algoritme, så man kommer til at rangere godt på de søgeord, der er relevante for ens forretning. Gode placeringer på Google kan resultere i ekstremt meget trafik og være uhørt mange penge værd. I dag er SEO en kæmpe industri, som rigtig mange virksomheder bruger energi på.

I al beskedenhed er vi nogle af landets skarpeste SEO-folk, og derfor var det også oplagt, at vi kastede os ud i et SEO-projekt, da vi valgte at bryde ud af konsulent-verdenen. Nu var det slut med at lave mirakler for andre – nu skulle vi lave mirakler for os selv.

Når man går all-in på SEO, lægger man sin skæbne i Gu – undskyld Googles – hænder. Det var vi udmærket bevidste om fra begyndelsen, og vi troede egentlig, at vi kendte risikoen.

Når det handler om at komme til tops på Google, kan man benytte sig af en række metoder, der i Googles øjne er ildesete, men trods dette fungerer. Med tiden er det blevet sværere at få succes med de forskellige cowboy-tricks, men det kan stadigvæk lade sig gøre.

Går man med de ildesete metoder – som også kaldes Black Hat-metoder – er der en risiko for, at man – fordi man forbryder sig mod Googles retningslinjer – straffes manuelt, eller at man på et tidspunkt bliver slagtet af en stor algoritmeopdatering.

Personligt tror jeg ikke på, at man kan vinde kapløbet på Google uden en smule spidse albuer. Derfor vil man – hvis man virkelig går os efter i sømmene – også kunne finde ganske få eksempler på, at vi er på kant med Googles anvisninger.

Langt henad vejen har vi dog holdt os på måtten og spillet efter reglerne. Vi har nemlig ikke turdet andet, da en potentiel straf ganske enkelt ville tage livet af vores virksomhed.

Netop fordi vi har spillet safe, gav det absolut ingen mening, at Google for tre måneder siden ønskede at se, hvor højt vores blodtryk kunne blive.

Som SEO-fagmand kan jeg – hånden på hjertet – sige, at jeg aldrig hverken har hørt om eller set lignende tilfælde som det, vi blev udsat for med Babyhelp.dk. I hvert fald ikke, uden at der har været tale om en manuel straf fra Google eller en kernealgoritmeopdatering.

Havde vi – mod alt logik – fået en manuel straf, ville vi have fået besked herom, men indbakken var tom. En kernealgoritmeopdatering var der heller ikke tale om. Den kom nemlig først en måneds tid efter, at Google begyndte at lave numre.

Var vi købt eller solgt?

Vi klamrede os til håbet om, at vores fald på søgemaskinen skyldtes tekniske problemer, eller at Google testede et eller andet, og at vi på et tidspunkt ville få vores placeringer igen.

Dagene gik. Intet forandrede sig, hvilket førte til et håb, der svandt mere og mere ind. Men så lige pludselig var vi tilbage. Google havde forbarmet sig og givet os vores gode placeringer igen.

Vi var jublende lykkelige. I hvert fald i to dage, for så bestemte Google sig igen for, at vores verden skulle krakelere. Atter engang var humøret, forretningsgrundlaget og vores placeringer i frit fald.

Denne gang vidste vi dog, at vi kunne komme tilbage, og det håb klamrede vi os til. Igen gik dagene, og samme udvikling som sidste gang fulgte. Håbet blev mindre og mindre, og da det efterhånden var på størrelse med et atom, vendte vi tilbage.

Dette ind-og-ud-af-Google-helvede fortsatte i halvanden måneds tid, hvorefter vi vendte permanent tilbage, og fremtidsudsigterne igen lysnede. I hvert fald indtil nu. Tingene kan jo ændre sig igen, men det tror og håber vi ikke, de gør.

Ikke alle æg i en kurv

Vi elsker, hvad vi laver, og vi tror så meget på vores projekter, at hverken min makker eller jeg evner at give op på nuværende tidspunkt.

Dog strejfede tanken os da hyppigt for omkring 2-3 måneder siden, hvor vi i den grad blev bevidste om, hvor lidt magt vi egentlig har, når alt kommer til alt, med den strategi, vi har valgt.

Derfor gør vi heller ikke tingene på samme måde som inden chokket. Alle æg anbringes ikke længere i blot Googles kurv. Vi breder os nu ud over flere kanaler og arbejder benhårdt på at blive et brand, som folk husker og vender tilbage til.

Visionen er klart at nå et punkt, hvor vi ikke længere er underlagt Googles nåde. Denne vision står i dag mejslet i vores bevidstheder efter at have erfaret, at det ikke altid er nok at gøre tingene efter bogen, for Googles veje er sgu sommetider uransagelige.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *