Home » 2 vigtige råd til den gode udstråling til jobsamtalen

2 vigtige råd til den gode udstråling til jobsamtalen

De fleste kender det: man har længe været godt træt af sit nuværende job, og trænger til nye udfordringer og andre omgivelser. Derfor har man sat gang i en lang og udmattende søgen efter et nyt job, og denne jagt efter det perfekte job føles umådelig lang og næsten umulig. Men pludselig en dag sker det: du finder en stilling, som du kan se dig selv passe perfekt ind i, og du sender en ansøgning med dit CV vedhæftet. Denne gang er du heldig, og du bliver kaldt til samtale. Men nu begynder du at blive i tvivl om, hvordan du sikrer dig at få det job, som du længes efter, og du er i tvivl om, hvad du kan gøre, for at jobsamtalen lever op til dine forventninger, og for at du får jobbet. Heldigvis er der her samlet en række tips og gode råd til, hvad man kan gøre for at forbedre sine chancer ved at have den rette udstråling til jobsamtalen.

Vær godt forberedt på din præsentation
Den allervigtigste del af at tage til samtale er, at man forbereder sig godt og grundigt. Hvis man er godt forberedt, virker man ikke kun mere selvsikker og bliver mindre nervøs, men det gør også samtalen meget lettere.

Indtil det øjeblik du for første gang hilser på din potentielt kommende arbejdsgiver, har du blot været et navn på et stykke papir og måske en stemme i telefonen. Husk på, at arbejdsgiveren har udvalgt dig i blandt mange andre kandidater, fordi han/hun har fundet din ansøgning interessant, og fordi du på en eller anden måde har skilt dig ud fra de andre ansøgere. Lige netop derfor er det vigtigt at huske på, at jobsamtalen skal male et billede af, hvem du er som person og som medarbejder og kollega, og derfor er det super vigtigt, at du gør det så godt og sikkert, som du overhovedet kan.

Forbered en præsentation på omkring et minut eller to, hvor du fortæller lidt om dig selv, og hvem du er som person. Læg desuden stor fokus på din faglige profil og dit match med den stilling, du prøver at skaffe dig selv. Fortæl med positivitet hvordan du er relevant i forhold til den stilling og den profil, de søger. Husk at præsentationen handler om at gøre det let for intervieweren at fornemme, at du passer perfekt til den profil, de søger.

Førstehåndsindtryk er vigtigt: se præsentabel ud og hav en god udstråling og adfærd
Selvom det kan diskuteres, hvorvidt det bør være din udstråling og dit udseende, der tager del i at afgøre om du får jobbet eller ej, kan det ikke benægtes, at det har en virkelig stor indflydelse på arbejdsgiverens syn på dig, hvordan du ser ud og opfører dig, når du træder ind i rummet til jobsamtalen.

Førstehåndsindtrykket er rigtig vigtigt, og derfor skal man først og fremmest tænke over, hvordan man ser ud. Tag noget tøj på som er pænt, eller i hvert fald passenede i forhold til det job søger, og så skal du føle dig godt tilpas i det. Tag gerne lidt smykker eller andre accessories på, for eksempel kan et læderarmbånd være et godt eksempel, men dog ikke så mange, at det bliver distraherende.

En jobsamtale kan være en nervepirrende situation at befinde sig i for mange mennesker, så hvis man bliver meget nervøs, er det en god idé at sige det, når samtalen starter, for det får dig både til at slappe en smule af, og så er personen, der interviewer dig opmærksom på det. Husk på, at det ikke er nogen, der dømmer dig, fordi du er nervøs til en samtale.